К лекции Эстер Яглом

         «Черна я, но красива, дочери Иерусалима» (Шир, 1:5)

                         Шхина и народы мира в Зогаре на «Песнь песней».

מדרש רבה שיר השירים א לד

שחורה אני ונאוה שחורה אני במעשי ונאוה במעשה אבותי שחורה אני ונאוה אמרה כנסת ישראל שחורה אני בפני עצמי ונאוה בפני קוני דכתיב (עמוס ט) הלא כבני כושיים אתם לי בני ישראל כבני כושיים אתם בפניכם אבל אתם לי כבני ישראל נאם ה’ דבר אחר שחורה אני במצרים ונאוה אני במצרים שחורה אני במצרים (יחזקאל כ) וימרו בי ולא אבו לשמוע אלי ונאוה אני במצרים בדם הפסח ובדם המילה דכתיב (שם טז) ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך ואמר לך בדמיך חיי זה דם הפסח ואמר לך בדמיך חיי זה דם המילה דבר אחר שחורה אני בים שנא’ (תהלים קו) וימרו על ים בים סוף ונאוה אני בים שנא’ (שמות טו) זה אלי ואנוהו שחורה אני במרה שנאמר (שם) וילונו העם על משה לאמור מה נשתה ונאוה אני במרה שנא’ (שם) ויצעק אל ה’ ויורהו ה’ עץ וישלך אל המים וימתקו המים…

זוהר חדש, שיר השירים, ס»ט ג-ד

ויאמר אלהים יהי מארתחסר בגין דאתיהיב דוכתא לסטרא אחרא לשלטאהוחפיא נהורא דסיהרא כהאי אגוזא דקליפה חפיא על מוחא בכל סטריןואתתקפת קליפא לבר וכערלה על בריתובגין כך אתחשכת נהורא דלעילא.

שחורה אני ונאוה, בנות ירושלםלגבי אינון אוכלוסין דלא הוו בקשוטהא כאינון פנימאילפנימאי דקשיטו להלא אמרת האיאלא כד נפקת לבר לגבי שאר אוכלסין אמרת האילפנימאי דידעי קישוטהא וקשיטו לה בכמה קישוטין עילאין היא אמרת לון ישקניכמה אנא מתתקנת יאות לקבל נשיקין ממלכא. לאינון דלבר דלא ידעי בקישוטהאאמרת דאיהי שחורה מסטרא דתתאי, מסטרא דכלילו דלתתאבגין דלא ישגחון בעינא בישא לקטרגא לתתאי. דהא לית לון קנאה אלא בתתאיכד תתאי אינון בעילויא אינון מקנאן לון יתיר מכולא. וא«ת דלית בהו קנאה בינייהותנינן בינייהו לית קנאה אבל על אחרנין אית קנאה. ובגין דאיהי כאימא על בנהא על ישראלההוא תיקונא שפירא ויאה מכולאדאיהו מסטרא דההוא כלילו דלתתא דבגיניה סלקא לעילאמבערא ליה לגבי אוכלוסהא דלבר בגין דלא יקנאון ולא יקטרגו עלייהו דישראלובגין כךאל תראוני שאני שחרחורתלא תסתכלון בהאי תיקונא בגין שאני שחרחורת.

ובכל תיקונין דילה לית תיקונא שפירא ויאה בעילוייאלסלקא לקודשאבר ההוא תקונא מסטרא דכלילו דלתתאוכל דא לגביה אוכלוסהא קאמ‘, ולא לגבי רחימהועל דא אמרת לון שחורה אני ונאוה. תושחורה אנימסטרא דלתתאונאוהמסטרא דילכון אתון בנות ירושליםהא תיקונא דילי בכון איהידאתון אוכלוסין קדישיןובגין כך לא תסתכלון ביבההוא תיקונא דסטר תתאי. וכלא איהו כאמא על בניןדכמה מקטרגין אינון דקיימי התםואי יסתכלו בההוא תיקונא דכלילו דלתתאכמה איהו יאה וכמה איהי שפיראלסלקא ביה לעילאייתון לקטרגא ולאדכרא חוביהון דישראלומעכבי לה לסלקא לעילא ולאתחברא בבעלה. ועל דא כאהלי קדרמסטרא דתתאיכיריעות שלמהמסטרא דילכוןובגין כך אל תראונילא תסתכלון בי כללובכל אינון תיקוני דילי דאינון בסטרא דתתאידהא ]סט ט«ד[ בגיניהון נזיף בי שמשאולאו איהו בלחודויאלא בני אמי נחרו ביאבהן דעלמאכד חמו

קדרותא דילי מסטרא דתתאי. וא«ת יאות הוא למימר הכיאיןדהא מתרין סטרין יאות הואחדבגין אורח שלים

דלא יקטרגון על ישראל בנהאוחדדלא יעכבון עלה מלסלקא לאתחברא בבעלה ולמלקט נייחאדהא כלא בסיהרא. דבזמנא דאיהי חפיא נהורא דסיהראשמשא לא אתקרב בהדהבר חוטא חדא דחסד עילאה דאתמשיך עלהוהאי כרי בההוא קליפה ותבר חילה ויהיב לה נוי ושפירוואיהו אמרת שחורה אני מסטרא דערלה ונאוה מסטרא דההוא חוטא דאתמשך עלי. תושחורהמסטרא דחשך עילאה כד אתתקףכד«א )ישעי‘ ס: ( כי הנה החשך יכסה ארץונאוהמסטרא דאור קדמאהכד«א )מיכה ז: ( כי אשב בחשךמסטרא דשמאלאיי‘ אור לימסטרא דימינא. תאל תראוני שאני שחרחורתהיא אמרת לאוכלוסהא כמה ערבוביא דא לכוןדאל תראוני בזמנא דחפיא עלי ההיא סטראולא תיכלון לאתנהרא מני ולאסתכלא בנהורי כלל.